Header Ads

Anak Cina Kena Rotan, Cikgu Salah Tapi Satu Pasir Gudang Sesak Nafas Siapa Salah? BN Lagi?


Menurut Menteri kesan gas yang dihidu oleh penduduk sekitar Pasir Gudang tiada side effect. Itu kata Menteri yang bertanggungjawab sebab benda ni tak terjadi kepada keluarganya. Dia bercakap seolah² perkara ini tidak terlalu serius dan boleh ditangani dengan petik jari sahaja.

Disebalik semua hal yang berlaku ini, rakyat menilai apakah kesudahan bencana yang sedang melanda di negeri selatan tanah air ini. Kehadiran Menteri seolah² tiada fungsi. Hanya hadir memberi beberapa kenyataan kepada media dan hadir di town hall berdepan dengan crowd yang kebanyakan pro PH dan menerima bulat² setiap yang dibentangkan sahaja.



Ini cerita bukan macam sembang manifesto, tak buat takpe sebab takda nyawa yang melayang. Oiii Menteri PH bongok, ini cerita hal nyawa dan sakit yang terpaksa ditanggung rakyat. Nak jadi pemerintah, kena pastikan rakyat hidup dalam keadaan selamat dan baik. Bukannya biarkan rakyat berhadapan dengan maut setiap hari.

Dahulu semasa kilang Lynas nak dibina, beribu orang berhimpun di Kuantan. Nak tunjukkan kemarahan kepada pembinaan kilang nadir bumi tersebut. Rakyat digembar gemburkan dengan pelbagai cerita fiksyen dan horror kononnya kesan daripada pengoperasian kilang tersebut akan menyebabkan rakyat sengsara dan mendapat penyakit merbahaya seperti kanser dan sebagainya. Tak kurang juga ada yang bongok berpura jadi zombie dek kerana kesan yang bakal diterima kelak.


Hari ini telah lama kilang tersebut beroperasi, tiada pun dengar kes² seperti dinyatakan di atas. Elok jer orang Kuantan keluar mengundi pada 9 Mei 2018 yang lepas dan memangkah nama Fuziah Salleh lagi sebagai wakil rakyat mangkuk yang berjuang demi rakyat hasil usaha mengeji pembinaan kilang tersebut.

Tapi bila kes beracun di Pasir Gudang ni dah terjadi dua kali. Mana pergi semua pejuang alam sekitar yang dulu beriya² nak memperjuangkan alam ini. Ohhh mungkin dulu sebab dibayar oleh DAPig kot atau barangkali semuanya dah meninggal dunia sebab terlalu malu dengan masyarakat dek kerana Lynas tidak seperti disangka.

Anak cina kena rotan dengan guru di sekolah. Tular video seolah² memang salah sangat bentuk pengajaran yang berikan oleh guru tersebut. Semua orang nak campurtangan sebab yang pukul tu Melayu dan yang konon jadi mangsa tu Cina. Waklu !!!

La ni sorang anak Melayu bergelar pelajar darjah 6 yang bakal menduduki UPSR menjadi mangsa gas beracun. Takda siapa yang nak perjuangkan nasibnya. Pejuang alam sekitar mana. DAP mana? Kepala bana semua mana. Nampak sangat puak PH dan DAP hanya perjuangkan untuk keuntungan kaum mereka saja. Bila kena pada orang Melayu, pergi mampus lah.

Menteri beri jaminan bahawa kualiti udara semakin baik di Pasir Gudang sebelum ini tiba² kuasa Allah nak tunjuk bahawa puak PH ni memang takleh pakai. Rupanya mereka tak serius tangani permasalahan ini. Tapi mereka masih lagi tak sedar bahawa ini bukan hal main². Benda alah ni melibatkan nyawa woii.

Kalau macam ni lah cara korang puak PH tangani permasalahan bencana ni, Menteri baik letak jawatan jela dan puak² PH yang lain boleh pergi mampus atau pergi buat video semburit.


Elephant fight with elephant, people in Pasir Gudang suffer.

No comments